Blog > Komentarze do wpisu

Mięsna cielesność u Toscaniego

Globalne problemy takie jak wojna, rasizm, niedożywienie, AIDS to główne tematy zdjęć Oliviero Toscaniego z lat 80. i 90., które opatrzone logo marki Benetton przeszły do historii reklamy. W ich kontekście cielesność nabiera szczególnych wymiarów.

 

 

Pochodzące z 1990 roku zdjęcie trzech mięśni sercowych podpisanych nazwami trzech ras to jedna z kilku reklam Benettona odwołujących się do problemów rasowych. Z jego pomocą Toscani namacalnie i bezpośrednio konfrontuje nas z naszą cielesnością, która niewiele różni się od cielesności zwierząt. Tu i tu mamy do czynienia z organem przypominającym mięso, do bólu organicznym, a przez to przypominającym o swojej kruchości i śmiertelności. I nie ma znaczenia, czy należysz do rasy czarnej, białej, czy żółtej - jako człowiek, w swojej cielesności, jesteś mięsem. Temu postawieniu odbiorcy twarzą w twarz z własną „mięsną cielesnością" nie towarzyszy nawoływanie do tolerancji dla odmiennych ras (choć poprzez podpisy pod poszczególnymi mięśniami sercowymi skojarzenie to nasuwa się niejako mimowolnie). Zdjęcie pokazuje tylko - bezpośrednio i „dobitnie"- w warstwie mięśniowej niczym się nie różnimy - wszyscy jesteśmy takim samym mięsem, a co Ty z tym zrobisz odbiorco, to już Twoja sprawa.

Na ten sam aspekt naszej cielesnej natury wskazuje także reklama zatytułowana „HIV - Positiv", pochodząca z 1993. Tradycyjna reklama przyzwyczaiła nas do widoku pośladków, będących estetycznym dodatkiem do produktów. W tym przypadku pośladki nabierają jednak innego charakteru. Całkiem nagie, ukazane z bliska i ostemplowane wywołują skojarzenia z sortownią. To już nawet nie drugi, czy trzeci gatunek. Ostemplowane, jak mięso w rzeźni przez weterynarza, z widomym znakiem choroby, która dyskwalifikuje jego społeczną użyteczność, jest to mięso „do odrzutu", naznaczone chorobą i śmiercią.

 


piątek, 22 maja 2009, spieniona

Polecane wpisy

  • Piana w zawieszeniu

    Przynajmniej na razie. Ale kto wie - może jeszcze powróci, w takiej czy innej formie. Na razie moja aktywność skupia się na innych polach. A co z tego wyniknie

  • Dotknąć tabu – przypadek Benettona

    Drastyczne, szokujące, przekraczające granice fotografie Oliviero Toscaniego dla Benettona to już klasyka reklamy. Nadal jednak można próbować spojrzeć na te re

  • Sprzecznościowo

    W reklamie męskich perfum Contradiction Calvina Kleina, jak to często bywa w reklamach perfum, sama nazwa dopowiada odczytanie oraz interpretację obrazka. Nie z

TrackBack
TrackBack URL wpisu: