Blog > Komentarze do wpisu

Wariacje na temat „samca”

Klasyczną reklamę męskich perfum „LE MALE” Jeana Paula Gaultiera z marynarzami można uznać za wypowiedź na temat męskości (tej definiowanej stereotypowo oraz tej „odmiennej”). Dwaj siłujący się marynarze mają przerysowane (i wytatuowane) mięśnie oraz kobiece (a co najmniej androgyniczne) twarze.

Le Male


Sama nazwa perfum dopowiada odczytanie oraz interpretację obrazka. Francuskie słowo „male” odnosi się do mężczyzny, ale w ograniczonym rozumieniu, jako „samca”. Słownik podaje, iż można go używać w znaczeniu „silny, dzielny, służący do zapłodnienia”. A zatem stereotypowy mężczyzna-macho, przysłowiowy samiec. A na obrazku wariacje na temat „współczesnego samca”, który jest wprawdzie umięśniony i posiada inne atrybuty marynarza-macho: charakterystyczne tatuaże – zielone i ogromne, z dziką bestią oraz sercem; czapeczki i koszulka marynarska oraz opakowanie perfum imitujące stojący na stole alkohol (puszka i butelka). A jednak marynarze patrzą sobie wzajemne w oczy i to wzrokiem, który trudno uznać za „bestialski”, raczej namiętny, mają lekko podkreślone oczy, biżuterię i powinni budzić wręcz homofobiczny niepokój wśród „prawdziwych facetów”.

Reklama ta wpisuje się w szerszy kontrkulturowy dyskurs (który zaczyna przenikać do kultury popularnej) zwany queer theory. Pokazuje „męskość” stereotypową i jej przekraczanie. Reklama „LE MALE” jest ironiczna i przewrotna, ale jednocześnie świadoma własnej aberracyjności. Całość wzięta jest w ironiczny nawias (kółeczko) i zbyt przerysowana, by mogła uchodzić za normę. Cała sytuacja jest zbyt odrealniona, by można ją uznać za prawdopodobną, a przez to zagrażającą „normom” reklamowego świata.

piątek, 26 czerwca 2009, spieniona

Polecane wpisy

  • Piana w zawieszeniu

    Przynajmniej na razie. Ale kto wie - może jeszcze powróci, w takiej czy innej formie. Na razie moja aktywność skupia się na innych polach. A co z tego wyniknie

  • Dotknąć tabu – przypadek Benettona

    Drastyczne, szokujące, przekraczające granice fotografie Oliviero Toscaniego dla Benettona to już klasyka reklamy. Nadal jednak można próbować spojrzeć na te re

  • Sprzecznościowo

    W reklamie męskich perfum Contradiction Calvina Kleina, jak to często bywa w reklamach perfum, sama nazwa dopowiada odczytanie oraz interpretację obrazka. Nie z

TrackBack
TrackBack URL wpisu: