Blog > Komentarze do wpisu

Przybądź do krainy reklamy opartej na stylu życia

W latach 60. pojawiła się reklama odwołująca się do tęsknot odbiorców za określonym stylem życia, tzw. lifestyle advertising. Podstawowym jej założeniem było przekonanie, iż dobra materialne nie tylko zaspokajają potrzeby nabywcy i rozwiązują jego problemy, ale też w sposób symboliczny wyrażają jego osobowość oraz odzwierciedlają ukryte pragnienia i tęsknoty. Ten rodzaj perswazji został użyty przez agencję Leo Burnett, która na początku lat 60. wykreowała „kowboja Marlboro”, rozpoczynając tym samym jeden z najistotniejszych przełomów w dziejach współczesnej reklamy.

Zamiast słów czy sugestywnych historyjek, w reklamie pojawił się kowboj, będący synonimem męskości, odwagi, siły i nieskrępowanej wolności, na tle dzikiej przyrody prerii, gór, pustyń i jezior. Slogan nie zachęcał ani do kupowania papierosów, ani do palenia. Zapraszał do przybycia do krainy Marlboro, w której „jest smak” (Come to where the flavour is, come to Marlboro country). Wykorzystując popularność westernów oraz postaci kowboja kampania odwoływała się do marzeń o swobodnym, niczym nieskrępowanym życiu w otoczeniu przyrody, o sile, męskości, odwadze i niezależności.

Więcej obrazków z krainy smaku można znaleźć tutaj.

Reklama oparta na stylu życia zachęca nastrojem, krajobrazem, wyglądem bohaterów, specyficznym językiem. Nie opowiada konkretnej historii. Pokazuje urywki z życia, wywołujące pozytywne skojarzenia, a przede wszystkim odczucia i tęsknoty. Najważniejszą rolę pełni w niej obraz, który powinien być starannie przemyślany i przygotowany w najdrobniejszych szczegółach. Tekst nie zawiera bezpośredniego wezwania do zakupu. Ma jedynie wskazywać reklamowany produkt, tak by nie został on pomylony z innymi.

Kampania odniosła niebywały sukces. Marlboro osiągnęły w 1971 roku pozycję najlepiej sprzedawanych papierosów na świecie. Stylistyka reklam tej marki pozostała niezmieniona do dziś, a Kowboj Marlboro stał się jedną z ikon kultury popularnej. Kraina Marlboro okazała się też wdzięcznym miejscem dla kampanii antynikotynowych:

 

 

 

i antyreklam przygotowywanych przez Adbusters:

 

Wykorzystane informacje pochodzą z artykułu:

Małgorzaty Lisowskiej-Magdziarz „Z historii reklamy telewizyjnej I”, „Aida Media” 1997, nr 10 (s. 30-33).

 

poniedziałek, 01 marca 2010, spieniona

Polecane wpisy

  • Piana w zawieszeniu

    Przynajmniej na razie. Ale kto wie - może jeszcze powróci, w takiej czy innej formie. Na razie moja aktywność skupia się na innych polach. A co z tego wyniknie

  • Dotknąć tabu – przypadek Benettona

    Drastyczne, szokujące, przekraczające granice fotografie Oliviero Toscaniego dla Benettona to już klasyka reklamy. Nadal jednak można próbować spojrzeć na te re

  • Sprzecznościowo

    W reklamie męskich perfum Contradiction Calvina Kleina, jak to często bywa w reklamach perfum, sama nazwa dopowiada odczytanie oraz interpretację obrazka. Nie z

TrackBack
TrackBack URL wpisu:
Komentarze
Gość: Max Koluszky, *.neoplus.adsl.tpnet.pl
2010/03/18 14:14:30
Co ciekawe facet, którego fotki widzimy w kampaniach Marlboro zmarł podobno właśnie na raka.